سامانه ستبا چگونه کار می ‌کند؟

معاملات فروش برق در سامانه جامع تخصیص برق، مشابه بازار برق روزانه یک حراج یک‌طرفه قیمت دوم است است.

جزییات شرایط فروش برق در سامانه جامع تخصیص برق

هربازاری برای ارائه خدمات به شرکت کنندگان خود شرایط و قوانین منحصر به فردی دارد. سامانه جامع تخصیص برق ایران نیز از این قانون مستثنی نبوده و شرایط خاص خود را برای اجرای معاملات برق قرار داده است.

ذیلا به صورت مبسوط به شرایط و قوانین بخش بازار برق در سامانه جامع تخصیص برق ایران اشاره می کنیم.

روش اجرای معاملات برق در سامانه جامع تخصیص برق

معاملات فروش برق در سامانه جامع تخصیص برق، مشابه بازار برق روزانه یک حراج یک‌طرفه قیمت دوم است است. یعنی فروشندگان برق کم‌ترین قیمت پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند و بسته به میزان تقاضا از پایین ترین قیمت برق به خریداران برق تخصیص داده می‌شود. نا گفته نماند از آنجا که این حراج از نوع قیمت دوم است به این معنی که درست است که پایین ترین قیمت در این بازار برنده می‌شود اما قیمتی که معامله با آن صورت می‌گیرد کمترین قیمت بعد از برنده مناقصه (قیمت معامله دوم) خواهد بود. بنابراین در هر معامله فروشنده برق خود را با قیمتی مطلوب تر از مطلوب خود به فروش خواهد رساند.

تضمین معاملات

تولیدکنندگان برق می‌توانند با اطمینان کامل قرارداد تامین برق با سامانه جامع تخصیص برق امضا کنند و اطمینان داشته باشند که نه تنها تضامین لازم برای عقد قرارداد در اختیارشان قرار می‌گیرد بلکه مناسباتی فراهم می‌شود که تعداد قراردادهای عقد شده ایشان به حداقل برسد تا بتوانند فارغ از مناسبات حقوقی پیچیده اقدام به فروش برق کنند.

اطمینان از قیمت

سامانه جامع تخصیص برق ایران مجری حراج یک‌طرفه برق است، از آنجایی که قیمت برق قابل فروش توسط خود عرضه کننده برق تعیین می‌شود دغدغه‌ای بابت هرگونه دخالت در تعیین قیمت فروش وجود نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که از آنجایی که نوع حراجی که برای فروش برق در سامانه جامع تخصیص برق صورت می‌گیرد حراج قیمت دوم است، پس منطقا هر معامله فروش با قیمتی مطلوب تر از قیمت انتظاری فروشنده محقق می‌شود.

به عبارت دیگر سامانه جامع تخصیص برق ایران جایگزینی برای مذاکرات طولانی، متعدد و طاقت‌فرساست، و در حقیقت بستری برای رسیدن به قیمت قابل معامله است. و چون تمام مراحل انجام معامله نظیر عقد قرارداد، ارائه تضامین و … طبق همان روالی انجام می‌شود که تا کنون صورت می‌پذیرفته است نگرانی بابت قیمت معامله وجاهت نخواهد داشت.

اطمینان از صحت اجرای معاملات

تمامی معاملات، درخواست‌ها و سفارش گذاری‌ها در بستری آنلاین و توسط ابزارهای کنترلی که ویژه این کار توسعه داده شده اند صورت میگیرد. این در حالی است که پس از تطبیق قیمت خرید و فروش و اطمینان از امکان‌پذیری معامله، سفارش ثبت شده یک بار دیگر مورد بررسی قرار گرفته و تایید نهایی آن برای بار دوم فروشنده از بسترهای از پیش تعریف شده گرفته می‌شود سپس رسمیت پیدا خواهد کرد.

خدمات سامانه جامع برای تولیدکنندگان برق از منابع تجدید‌پذیر

خدمات سامانه تخصیص برق ایران محدود به گروه خاصی از تولیدکنندگان برق در ایران نمی‌شود و هر تولیدکننده برق که مجاز به فروش انرژی خارج از بازار باشد را شامل می‌شود.

تامین کنندگان برق از محل منابع تجدیدپذیر اعم از نیروگاه‌های خورشیدی، نیروگاه‌های بادی و همچنین خرده‌فروشانی که علاقه‌مند هستند برق سبز به فروش برسانند نیز می‌توانند در سامانه جامع تخصیص برق ایران به عنوان تامین کننده برق تجدیدپذیر ثبت‌نام کنند و در بازار معاملات دوجانبه برق شرکت کنند.

این تولیدکنندگان می‌توانند برق تولیدی خود را با شرایط متفاوتی از نظر قیمت و یا بازه زمانی پرداخت برای فروش عرضه کنند. بدیهی است که ساز و کار فروش برق برای تولیدکنندگان و تامین کنندگان برق سبز همان سازوکار فروش برق برای سایر تامین کنندگان برق است و فروش برق ایشان به صورت حراج یکطرفه با قیمت دوم انجام خواهد شد. بنابراین عرضه‌کنندگان برق سبز در سامانه جامع تخصیص برق قادر خواهند بود عرضه برق خود را با قیمتی مطلوب تر از قیمتی که انتظار دارند به فروش برسانند.